sobota, 23 kwietnia 2011

Alleluja!

IMG_6030

Dziś sobota w domu. Wielka Sobota. Piękny to czas. Dziś święcenie pokarmów i światło. Dużo spokoju, ciszy… a później dużo światła…

Bardzo lubię ten czas. Rozkład obowiązków. Dokańczanie sałatek, dekorowanie ciast, przygotowywanie stołu i końcowe dopieszczanie kątów w domu. Przekomarzanie się i pogaduchy z domownikami, bo przecież nie widzimy się na co dzień… I tyle radości z tego przekomarzania. Takie ostatnie oczekiwanie. I malowanie jajek. U nas dopiero dzisiaj, chociaż czasami dzień wcześniej. Może zatem jeszcze komuś przyda się przepis.

Malowane jajka1

Przygotowałam pięknie brązowe jajka – kraszanki - tak, jak moja mama, ale ja dodałam im jeszcze wesołe dekoracyjne listki. Kiedyś kraszankami określano jaja w jednym kolorze, zazwyczaj czerwonawym lub różowym (od czasownika krasić ‘ przydawać krasy, czyli czerwonej barwy’). W tym celu gotowano je w wywarze z buraków. Rzecz jasna, kraszanki mogły mieć (i mają) inną barwę. Np. brązową czy rudą dają właśnie łupiny cebuli lub ochry, czarną – kora dębu, żółtozłotą – kora młodej jabłoni, fioletową – płatki kwiatu ciemnej malwy, a zieloną – pędy młodego żyta.

Do barwienia użyłam łusek z czerwonej cebuli (jajka jaśniejsze) i herbaty earl grey (ciemniejsze jajka), ale myślę, że każda się nada. Listki zrobiłam używając pietruszki, wrzosu, melisy i listków rozwijającego się klonu, ale bez znaczenia jakich użyjecie, wszystkie wychodzą piękne.

Wielkanoc

Kraszanki z listkiem krok po kroku (inspiracja:Weranda):

Potrzebujesz:
- gazę, bądź cienka siateczkę pociętą na kwadraty takiej wielkości, aby jajka mogły zostać nią związane;
- suche łuski cebuli czerwonej bądź zwykłej
- 8 czubatych łyżeczek herbaty, bądź 8 –10 torebek z herbatą;
- kilka listków wybranej roślinki – tyle sztuk, ile chcesz pofarbować jajek;
- gumki recepturki (wygodniejsze) bądź sznureczek;
- odrobina oleju na każde jajko(na wykończenie);

* jajka muszą być w temp. pokojowej;

1. Umyj jajka wodą z mydłem; stempel usuniesz mleczkiem do czyszczenia
2.Zagotuj wodę z łuskami cebuli (albo z herbatą). Gotuj ok.5-10 min.tak, aby cebula zmiękła; do gotującej się wody z herbatą jajka możesz z włożyć od razu.
3. Przygotowany listek przyłóż do jajka – nie przyklejaj.
4. Włóż jajko do gazy, owiń je delikatnie naciągając u dołu jajka i łącząc wszystkie końce. Zwiąż gumka recepturką
3. Przy pomocy łyżki włóż jajko delikatnie do gotującej się wody i gotuj 4 min. Następnie wyłącz ogień i odstaw garnek. Jajka zostaw przez ok.pół godz. w wywarze cebuli.
4. Po tym czasie wyjmij je i zdejmij siateczkę z listkiem. Delikatnie wytrzyj. Jak będzie całkowicie suche możesz je posmarować odrobiną oleju, aby zyskało ładny naturalny połysk.
5. Ciesz się efektem obracając delikatnie jajko w dłoni, ale uważaj aby nie zetrzeć rysunku;)

I gotowe:)

IMG_6074 IMG_6135 IMG_6134


grobowiec
Drodzy Goście i Domownicy, z Okazji Wielkanocy pragnę pozdrowić Was bardzo świątecznie i pragnę życzyć, aby Wasz dom wypełnił się Cudem Wielkanocnym. Niech Zmartwychwstały Jezus umacnia naszą miłość, niech daje nadzieję i niesie pokój na każdy czas. Życzę miłych spotkań w gronie rodzinnym, wiosennego nastroju, pyszności na świątecznym stole i wielu miłych chwil w tym szczególnym czasie

Ewelina.

41 komentarzy:

  1. Piękne :) Ostatnio znalazłam przepis na tą metodę robienia jajek (zawijane w stare pończochy ;)). Niestety w tym roku u nas święta jakoś tak na szybko, bez wielkich przygotowań, więc i jajka tylko zabarwione cebulą, bez cudnych wzorów...
    Ale twoje piękne :) Na pewno tak jak i całe święta! :)
    Spokojnych i pełnych nadziei życzymy! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ewelinko, przecudne te Twoje kraszanki! Ja tego przepisu na jajka nie znałam, ale dodaję do ulubionych i wykorzystam je z ochotą w przyszłym roku :) Chyba że jeszcze uda mi się wyskoczyć do sklepu dzisiaj :)))
    Tobie również wesołych i pełnych smakołyków Świąt życzę!

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne! Ja zrobiłam podobne, ale farbowane w cebuli. Twój pomysł z herbatą baaaardzo mi się podoba! Pzdr i życzę Wesołych Świąt Aniado

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne pisanki :) też Tobie życzę radosnych, spokojnych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  5. piękne kraszanki. u nas są zawsze barwione cebulą. w tamtym roku ozdabiałam jajka metodą listkową, chyba skuszę się i dziś - Twoje kraszanki bardzo mnie do tego zachęcają :)
    pozdrawiam cieplutko i życzę spokojnych, radosnych i rodzinnych Świąt

    OdpowiedzUsuń
  6. Ewelinko, kraszanki przepiękne!
    Ja nie wiem,czy bym miała cierpliwość hihi;)
    Wspaniałe, naprawdę. A zdjęcia jak zawsze-cudowne. Baranek mnie po prostu rozczulił.
    Wzruszasz.
    Zyczę Tobie i Twoim Bliskim wspaniałych, rodzinnych i ciepłych Świąt Wielkiej Nocy. :*

    Majana z chłopakami.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ewelinko, sliczne! Ja te listkowe robilam pierwszy raz kilka lat temu, i te pierwsze kosztowaly mnie nieco nerwow, by listki pozostaly dokladnie tam gdzie trzeba ;)
    Podoba mi sie kolor Twoich kraszanek (ja zawsze niestety mam za malo lupinek na te cebulowe ;)).

    Radosnych i pogodnych Swiat zycze! I pozdrawiam Cie serdezcnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Śliczne te pisaneczki. Znam ten sposób, jest fajny zwłaszcza dla osób które nie sa uzdolnione manualnie tak jak ja:)
    Wesołych Świąt Ci życzę:)

    OdpowiedzUsuń
  9. jakie piękne te pisanki
    Wesołych świąt

    OdpowiedzUsuń
  10. Mamy w tym roku takie same pisanki!
    Ja też lubię ten wielkosobotni czas.Prawie już świąteczny, z Bliskimi obok.Magiczne chwile...
    Radosnego Alleluja!

    OdpowiedzUsuń
  11. Kochana! Kraszanki powalily mnie na kolana :))
    Radosnych, pięknych świat dla Ciebie i Twoich bliskich.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wspanialych, radosnych i sytych Swiat Wielkiej Nocy!

    OdpowiedzUsuń
  13. Wszystkiego Dobrego! Jajka są cudowne, małe arcydzieła! Koniecznie muszę zapamiętać ten sposób z listkami!

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękne te pisanki! Początkowo myślałam, że są drewniane ;) W tym roku bawiłam się z czerwoną kapustą.
    Wszystkiego Dobrego Ewelinko! :*

    OdpowiedzUsuń
  15. Pisanki przecudne :) Co roku obiecuje sobie, ze wlasnie takie zrobie a pozniej konczy sie na sklepowych barwnikach niestety... Strasznie Ci zazdroszcze tego rodzinnego czasu. Ja niestety spedzam zawsze Wielkanoc "na obczyznie". Strasznie zaluje, bo to moje ukochane swieta.

    Spokojnych i cieplych Swiat Kobietko :) Duuuzo pysznosci i usmiechu na buzi na caly wielkanocny czas :))

    Usciski.

    OdpowiedzUsuń
  16. ladniutkie pisanki:)

    Świąt pełnych spokoju, radości i miłości:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ewelino! Tobie również wesolutkich świąt życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  18. śliczne te Twoje jaka :) Smacznych Świąt życzę

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdrowych i wesołych Świąt wielkiej Nocy oraz opieki Chrystusa Zmartwychwstałego życzę i serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Ewelinko, piękne te jaja! Chyba najpiękniejsze jakie w tym roku widziałam :)
    U nas całe szaleństwo świąteczne w sobotę właśnie - pieczenie, sprzątanie, zaraz biegnę wyjąć z pieca baby :)

    Wszystkiego dobrego Ci życzę na te Święta - niech będą piękne, pogodne, dobre!

    OdpowiedzUsuń
  21. Ewelajno cudne jajka. Wszystkiego dobrego na te Święta, poprzekomarzajcie się jeszcze i jutro.

    OdpowiedzUsuń
  22. Przepiękne są Twoje pisanki/kraszanki. Zdolniacha z Ciebie, ale ja to wiem od dawna. Ewelajno, radości, szczęścia, rodzinnej atmosfery i samych dobrych chwil w te świąteczne dni dla Ciebie i najbliżsżych.

    OdpowiedzUsuń
  23. Ewelinko, też się zasadzałam na takie przygotowanie jajek, ale mama mnie wyprzedziła ze swoimi chemicznymi barwnikami (!) a mi samej czasu zabrakło.

    Wesołych i Radosnych, Kochana!

    OdpowiedzUsuń
  24. Śliczne kraszanki !
    Wesołych Świąt Ewelajno !!!

    OdpowiedzUsuń
  25. Pisanki cudne, u mnie w domu kiedyś też takie robiliśmy, ale tym razem mi brakło czasu :)
    Życzę Ci Wesołych Świąt :) zdrowych, pysznych i rodzinnych :)

    OdpowiedzUsuń
  26. WSPANIAŁYCH ŚWIĄT WIELKANOCNYCH!

    OdpowiedzUsuń
  27. Ewelinko, spokojnych, radosnych Swiąt i obfitych Łask Jezusowych:)

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękne pisanki!:) Wesołych i słodziutkich świąt:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Piękne pisanki! Życzę Ci zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych

    OdpowiedzUsuń
  30. Zdrowych, Pogodnych Świąt Wielkanocnych,
    pełnych wiary, nadziei i miłości.
    Radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych spotkań w gronie
    rodziny oraz wesołego "Alleluja"

    OdpowiedzUsuń
  31. Prześliczne kraszanki! :) I Tobie wszystkiego dobrego. Uściski!

    OdpowiedzUsuń
  32. Cuda cudenka:) Na nastepna Wielkanoc zastosuje sie do instrukcji i tez zrobie kraszanki:)
    Moc swiatecznych zyczen!

    OdpowiedzUsuń
  33. Ewelino, Miłości Tobie również, tej Prawdziwej, z której rodzi się Wiara i Nadzieja:)

    OdpowiedzUsuń
  34. Ewelino, Twoje kraszanki są przepiękne. Nie mogę sobie wybaczyć, że wcześniej ich nie zobaczyłam. Nigdy więcej nie użyję sztucznego barwnika do jajek- od niebieskiego miałam nawet pofarbowane stopy.

    Pozdowienia przesyłam :).

    OdpowiedzUsuń
  35. Tradycja najpiękniejsza! Pozdrawiam (już prawie) po-świątecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  36. Piękne jajka :) jeszcze nigdy nie barwiłam ich w herbacie, zapiszę ten pomysł na przyszły rok :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo dziękuję za Wasze zachwyty, uśmiechy i tyle życzeń świątecznych. Mam nadzieję, że Wasze Święta każdego były wyjątkowe, słoneczne i bardzo smakowite. Powoli wracam sączyć rzeczywistość...:).
    Pozdrawiam najserdeczniej jak potrafię
    Ewelina.

    OdpowiedzUsuń