czwartek, 23 kwietnia 2015

Jakie dobre śniadanie sobie przygotowałam, czyli komosa po inkasku


Komosa po inkasku wg Scotta Jurka) (3)

Znasz to uczucie, kiedy w nawale obowiązków i pracy zaczynasz marzyć o choć jeden dzień dłuższym weekendzie, o kilku dniach wolnych, albo o kilkudniowym maleńkim przeziębieniu…??? Ot tam taka myśl, nic więcej. Przychodzi lepszy dzień, albo dłuższa noc i jest lepiej, myśl umyka, a Ty nadal zajmujesz się obowiązkami zwanymi życie. Znów dzień w pogoni, a noc, jak za krótka kołdra, nie daje wytchnienia. Wtedy gdzieś w godzinach popołudniowych przychodzi wielki chłód połączony z podwyższoną temperaturą. Zaczynają boleć przedramiona, pęka głowa, a w nocy ból tułowia jest tak wielki, jakby ktoś żywcem skórę z Ciebie zdzierał… wtedy zaczynasz to  wolne i przeziębienie przeklinać… Bo oto czas, który przyszedł, jest tak bezproduktywne, że aż skręca.  A za oknem wiosna i 15 stopni. Mięta z tarasu już nadaje się na herbatkę, pietruszka zarzuca grzywą na wietrze, a szczypiorek urósł tak, że marzę o świeżym twarożku. I o rowerze. O nim nawet bardziej. Jedyne pocieszenie to takie, że skoro mija nawet najdłuższa żmija…, to i przeziębienie minie, a wtedy u mojego ulubionego sprzedawcy gawędziarza kupię twarożek i będę śmigać na rowerze z nowym koszykiem, którego wkład będzie w białe groszki na granatowym tle.

Komosa po inkasku wg Scotta Jurka) (4)

Póki co nie byle jaka  propozycja śniadaniowa. Z komosą i pysznymi dodatkami. O ile sama komosa, jak dla mnie, jałowa i bez smaku, o tyle przekonują mnie jej wartości zdrowotne. Komosa jest jedną z pierwszych roślin, którą człowiek zaczął wykorzystywać “w kuchni”. Ma lekko ziemisty smak, a jej ziarna, jako jedne z nielicznych, zawierają dziewięć niezbędnych aminokwasów, dlatego idealnie nadają się do solidnych, prostych i sycących niemal w prymitywny sposób śniadań.
Przepis na komosę po inkasku, bogatą w węglowodany, białko, tłuszcz i słodkości, którymi są owoce i cynamon, znów zaczerpnęłam od Scotta Jurka. Nie spodobał mi się pomysł, aby WSZYSTKIE składniki zmiksować. Co to za owsianka, kiedy wlewasz w siebie po prostu płyn..? Nie miksowałam nic, ale zrobisz jak zechcesz. Z podanych składników wyszły mi trzy porządne śniadania (no, dobrze dwa śniadania i jedna kolacja ). Przy pierwszym badałam smaki, i dozowałam cynamon i miód, jak zwykle przy pierwszych razach, przy drugim pomyślałam sobie “jakie dobre śniadanie sobie przygotowałam”. W tej owsiance słodki dopełnia owsiankę, a kwaśny prowadzi do balansu i zadowolenia, końcu w życiu chodzi o równowagę, prawda?

Komosa po inkasku wg Scotta Jurka) (2)

Komosa po inkasku
3-4 porcje

1 szk.wypłukanej i odsączonej komosy
2 szkl. wody
1 szkl. mleka migdałowego lub innego niezwierzęcego (dałam kokosowe)

1 dojrzała gruszka lub banan
1/4 szklanki wiórków kokosowych (u mnie płatków)
1/2 łyżeczki soli morskiej lub łagodnej pasty miso (nie dawałam)
1/2 ekstraktu z wanilii (lub orzechów)
1 i 1/2 łyżeczki mielonego cynamonu
do przybrania rodzynki, jabłko w plasterkach nasiona szałwi lub orzechy; u mnie starte jabłko, jedna pokrojona w kostkę truskawka na porcję i pół gruszki.

i trochę miodu do smaku

1. Wsyp komosę do średniego garnka i zalej wodą. Gotuj do zagotowania i wyłącz. Zostaw, jeśli po 10 min okaże się,z e komosa nie wchłonęła wody, zagotuj szybko jeszcze raz i znów wyłącz.
2. Tutaj Scott proponuje zmiksowanie wszystkich składników… Ja podgrzewam mleko i dodaję pozostałe składniki, albo zabieram wszystko do pracy, tam podgrzewam mleko i ostateczny kształt nadaję owsiance na talerzu.

Komosa po inkasku wg Scotta Jurka) (6)

15 komentarzy:

  1. No właśnie, niby nic nieznacząca myśl, a jak się potrafi nie w porę zmaterializować. ;) Kuruj się w takim razie, chociaż my mamy z tego Twojego chorowania niezaprzeczalna korzyść - jesteś częściej. :))
    Też nie bardzo wiem jak "ugryźć" komose, bo jest bardzo zdrowa, ale ten smak własnie taki... dokładnie jak opisałaś, no szału nie ma. ;) A dzieciaki mi nosami kręcą nad sniadaniem z nią w roli glównej. Hmm, może wypróbuję ten przepis.
    A u mnie, na Ciebie czeka zasadzka. ;)
    Uściski pełne zdrowia przesyłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słuchaj ostatnio połączyłąm komosę ze świeżym ogórkiem w plastrach, suszonymi pomidorami w oleju, serem popuszczkowym wędzonym i garścią orzechów włoskich i miałam przepyszny obiad :)

      Usuń
  2. Pożywne, kolorowe! Smacznie tak zacząć lub skończyć dzień! Zdrówka!

    OdpowiedzUsuń
  3. Mniam, mniam .... też bym nie miksowała .... papki są dobre dla maluszków:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie, właśnie, Jolu :) Już nawet nie dla Lili , prawda?

      Usuń
  4. Kochana właśnie o tym myśle..o lekkim przeziebieniu...o czasie relaksu o zatrzymaniu choc na chwile:)...Twoje ssssssssssssssniadanie ..........mniam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No, właśnie... takie myśli to wiesz, uważaj o czym marzysz bo jeszcze się spełni z "nawiązką" ;)

      Usuń
  5. Jakie to piękne! Muszę się w końcu odważyć na komosę.

    Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odważ się, a końcu zaczniesz ją traktować jak każda inną kaszę :)

      Usuń
  6. Kochana no masz talent kulinarny aby przygotować takie śniadanko moje zawsze są na szybko i wiem że to błąd ale takie to bym chętnie spróbowała.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie śniadanko przygotowuję dzień wcześniej:), a później mam na kilka śniadań :)

      Usuń